zondag 9 december 2007

De kerk van Havelte

Nu is het de kerk van Havelte, maar ten tijde van de bouw bestond Havelte nog niet. In de dertiende eeuw gingen de inwoners van Uffelte, Hesselte (het oude Darp) en Hesselterveen (nu Nijeveen) naar de parochiekerk in Steenwijk.

Op de plek waar de kerk nu staat bevond zich wel al vanaf 1200 een kapelletje gebouwd van kloostermoppen en zwerfkeien met een rieten dak. Deze was weer gebouwd op een oud heidens heiligdom van voor de kerstening.

In 1309 verleende de bisschop van Utrecht de inwoners van de drie dorpen toestemming om van de kapel een echte parochiekerk te maken. Steenwijk was in die tijd immers vaak moeilijk bereikbaar.
De bouw in Romaanse stijl startte in 1310. De kerk werd net als de kerk in Steenwijk Clemenskerk genoemd waarschijnlijk naar paus Clemens de Eerste, die rond 100 heeft geleefd.






Een eeuw later in 1410 werd begonnen met de bouw van de toren. Deze kwam aan de westzijde van de kerk. In de omgeving van de kerk is de toren een baken zoals een kompas, omdat de richting van de kerk slechts een paar graden afwijkt van de oost-westrichting.










Boven de ingang van de kerk in de toren bevindt zich in zandsteen een opschift, vrij vertaald:
'In het jaar 1410 legde Jan, de zoon van Willem, deze steen'



In 1450 werd de Romaanse kerk verder uitgebreid met een gotische bovenbouw en het koor werd vervangen door een gothisch priesterkoor. De verschillende bouwstijlen zijn heel duidelijk te zien.

Meer foto's van de Clemenskerk staan in het album
Uffelte en omgeving


17 opmerkingen:

Chris zei

Heel indrukwekkend deze kerk. Waar haal je de nodige gegevens toch vandaan?
De kerk zal wel goed zichtbaar zijn van verre. Ik heb de bovenste foto nog eens bekeken. Is het "schip"-gedeelte werkelijk zo hoog of lijkt het maar zo? Vergeleken met de deur is ie reuzegroot!

mieke zei

Deze kerk is het echt waard om zo mooi van jouw geprezen te worden.
Hij is prachtig.

Tiny zei

Ik ken de kerk ,is idd mooi, ben er nooit in geweest. Havelte en omgeving zijn schitterend heb er veel gefietst toen ik in Meppel woonde.
Gezellig dorp.
gezellig dag !!
O.T heb je site gelinkt op die van mij.

Anoniem zei

wat een mooie kerk, met een indrukwekkende toren. Het verschil in bouwstijlen heb je heel goed weten vast te leggen. Dat een bouwwerk van 1450 zo goed bewaard is gebleven getuigt van een goede bouw.

Anoniem zei

Die kerk mag zeker gezien worden. Het is grappig om te zien hoe de verschillende bouwstijlen door elkaar zijn gebruikt.
Ik sta er regelmatig van te kijken, dat er zulke mooie oude kerken in kleine dorpjes te vinden zijn.
Is er overigens een reden voor waarom de deur op de onderste foto is dichtgemetseld?

Anoniem zei

Mooi hoor met die schaduwwerking van de bomen op de muren!

Anoniem zei

Kijk, dat zij dan de dingen waar ik ook zeer veel van geniet. Een plaatje met een verhaal. En dan het liefst ook nog een stukje geschiedenis.
Ben ook benieuwd naar het binnenwerk.

Anoniem zei

Wat een schitterende kerk staat er in Havelte.... Vooral met de strak blauwe lucht, is het een schitterende serie... met de nodige achtergrond info.

Anoniem zei

Ik zal toch eens op de kaart moeten kijken, want ik weet Uffelte zo een twee drie niet te liggen.

Anoniem zei

Jeetje, wat heeft die kerk een geschiedenis. Het jaar 1410, dat kun je je toch niet voorstellen? Ga je ons ook de binnenkant laten zien?

Anoniem zei

dat is wat je noemt een robuuste kerk !! die Jan van Willem heeft die eerste steen maar wat goed gelegd , of die steen die hij heeft gelegd . Want hij ligt er nu nog ;)))

Anoniem zei

Ik heb de kerk al verschillende malen aan de buitenkant waargenomen tijdens mijn ritten om op bezoek te gaan bij Wiechers in Dwingelo.
Nu ik het verhaal van je heb gelezen begint alles meer te leven

Els zei

Mooie kerk en je had geluk dat het ook mooi weer was.daardoor zijn de foto s nog mooier met al die schaduwen.

Anoniem zei

Dit is een mooie tijd van het jaar voor dergelijke foto's. Met dat lage licht en de bomen kaal zodat de zon erbij kan, alles krijgt dan zo'n warme kleur.
Ja Noord nederland is rijk aan prachtige middeleeuwse kerken, laten we er zuinig op zijn!

Anoniem zei

Kan het kloppen dat ik de plaats Havelte ken van een kazerne?
Volgens mij "lag" daar ooit de broer van mijn vriendin in het leger!

Jammer dat ik het niet ken van deze indrukwekkende kerk!

Groetjes,
beuzeblaadje

Anoniem zei

Een interessant blogje. Ik zou die stijlen zo niet even herkennen. Prachtige kerk en zo helemaal los van zijn omgeving. Zo lijkt het. Met plezier gelezen.

Anoniem zei

waarom niet:)