woensdag 5 december 2007

Verboden toegang voor de duivel

Het kerkhof, het hof rond de kerk, werd lange tijd gebruikt om de doden te begraven. Om te voorkomen dat vee en vooral varkens, die gingen wroeten, op het kerkhof zouden komen werd er bij de ingang een wildrooster geplaatst.



Al snel werd er nog een andere nuttige functie aan het rooster toegedicht. Het voorkwam dat de duivel het kerkhof bezocht en de zielen van de gestorvenen zou lastig vallen. De duivel zou met zijn bokkenpoten blijven steken in het rooster.

Het rooster kreeg zo de naam duivelsrooster.



Dit is het duivelsrooster bij het oude kerkhof van de Clemenskerk in Havelte. Een zeldzaamheid, want er zijn in Nederland slechts een paar exemplaren bewaard gebleven.

Meer informatie: Dood in Nederland

23 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is een stukje geschiedenis zo'n
wildrooster. Toen waren er dus veel wilde zwijnen. Op dit moment is er ook weer veel te doen om de zwijnen, er zouden teveel zijn.

Anoniem zei

Interessant zeg, ik had er nog nooit van gehoord.

Anoniem zei

Mooi dat er toch nog steeds kleine stukjes historie bewaard blijven op deze manier.
Leuk ook die uitleg. Moet zeggen dat ik hier nog nooit van had gehoord.

Anoniem zei

Het is maar goed, dat ze daar zo'n rooster geplaatst hebben...
Zouden ze op alle kerkhoven moeten doen.
Bij leven worden we al genoeg lastig gevallen door telefoonstemmen, die je een hypotheek, pensioen of krediet proberen aan te smeren.
Dan wil je op je laatste "Rustplaats" ook echt met rust gelaten worden...niet dan..??

Anoniem zei

Hallo Brimstone,

Ik zie je de laatste tijd wel op mijn weblog. Tijd om ook eens bij jou te komen kijken. Dat is mijn beslist niet tegen gevallen.

Het aardige is dat er niet alleen aandacht geschonken wordt aan honden en katten maar dat je je weblog breder trekt zodat deze altijd interessant blijft.

Ik ga je linken, als het mag.

http://platoonline.web-log.nl

Brimstone zei

@ Plato
Bedankt voor de complimenten, ik ga ervan blozen :-)

Natuurlijk mag je me linken, graag zelfs.

Harriƫt zei

Hoi
Nooit gezien zo'n rooster bij een kerk.
Maar misschien alleen bij kleine, oude kerkjes?
Ik wist het verder niet waar het voor was. Weer wat geleerd op de woensdagmiddag :)

Anoniem zei

mmmm...toch maar niet op die hoge hakjes naar de kerk toe gaan :?

Chris zei

Hm, alweer wat geleerd. Ik zal er in vervolg eens op gaan letten of ik nog ergens zo'n rooster zie.
OT. De foto's worden ook weer zien gelaten als je er op klikt.

Anoniem zei

@ Brimstone, de gevelsteen van Sint Nicolaas stamt uit 1967 en bevindt zich in het gerestaureerde Bergkwartier in Deventer.

Anoniem zei

Weer wat geleerd.

Tiny zei

Ben er wel eens geweest, misschien ook wel gezien, maar niet bij nagedacht waar dat voor zou kunnen zijn.
Je verwacht het daar niet.
Toch interresant te weten.er Liggen niet veel graven meer ?Mooie licht inval op de foto's.
groeten en gezellig avond !

Els zei

Ze hebben daar goed over nagedacht.het word echt wel een enge plek als de zwijnen er gaan wroeten.Gelukkig dat de duivel daar nu ook niet meer kan komen.

Anoniem zei

Wat leuk dat ze in Havelte de duivelsrooster hebben bewaard... Ik wist niet van het bestaan af... laat staan de betekenis...

fijne avond

Anoniem zei

Voor het laatst over dat rooster gekomen bij de begrafenis van mijn vader, 24 december 2004.

@Thea, wilde zwijnen hebben er in historische tijden niet of nauwelijks in de omgeving geleefd. Maar het rooster zal ook wel tegen schapen en bokken geolpen hebben.

http://gelkinghe.web-log.nl

Anoniem zei

Dat wordt puzzelen voor een oplossing hahha.
Dat hondje komt overal he zelfs over het wildrooster.

curieuzeneuzemosterdpot zei

dit is interessant!!

ik heb zo'n rooster, bij mijn weten, nog nooit gezien??

de duivel daarentegen .. :-))

mieke zei

Tja, mischien is het handig om ook zo'n rooster bij de voordeur en achterdeur van je huis aan te brengen?
Als het de duivel weghoud............

Anoniem zei

nog nooit gezien , wel voor natuurstukken om het dier binnen te houden , maar voor de kerk ??
daar ga ik eens op letten dus ;)

Chris zei

Ik heb het gemerkt ja. En ben toen zelf aan het rommelen gegaan. Wat google kan, kan ik al lang. Hihihi. Met als gevolg dat ik een nieuw ades heb. Had ik je hem nog niet gestuurd? Groetjes

Anoniem zei

Handig hoor! Wij hebben een rooster over de convectorput bij de tuindeur, hier kan de duivel ook niet binnen.

Anoniem zei

Leuk stukje geschiedenis, ook dat het zo mooi is bewaard.
Had er nog nooit van gehoord.

Anoniem zei

Wildroosters kende ik al, maar van een duivelsrooster had ik nog nooit gehoord. Dit was weer een mooi aanschouwelijk geschiedenislesje!