donderdag 22 november 2007

Oelebret

Kerkuilen zijn blij met een oelebret. De historische boerderijen op het Landgoed Rheebruggen, tussen Uffelte en Ansen, hebben nog zo'n uileningang.

Het oelebret dient als vlieggat voor uilen. Ze kunnen via het gat de schuur in vliegen, zodat ze daar muizen kunnen vangen.



In Friesland, waar het uilenbord is ontstaan, is deze mooi versierd met zwanen en dergelijke. In Drenthe is het een stuk eenvoudiger gehouden.



Voor meer foto's van de boerderijen op het Landgoed Rheebruggen kun je een kijkje nemen in het album Uffelte en omgeving

13 opmerkingen:

Els zei

Nu ben ik heel benieuwd of er ook uilen in de boerderij zijn.

Anoniem zei

Wat leuk, dat wist ik helemaal niet. Ik hoor hier ook uilen in de Eiken, en we hebben een oude loods met muizen. (Alhoewel de poezen de stand aardig terug gebracht hebben....) Zal ik er ook zo'n gat in zagen?

mieke zei

Wat lijkt me dat mooi, om in een boerderij te wonen en er komen uilen om muizen te vangen.

Anoniem zei

Leuke informatie...nooit geweten.
Maar hier zie je ook niet veel van die mooie boerderijen. Jammer !

Anoniem zei

een fries oelebret heb ik wel eens gezien en er zijn hele mooie bij.
Maar daar bij jullie zijn ze gewoon functioneel en de bedoeling is toch dat de uilen ze kunnen vinden. Prachtig dat zo iets nog bestaat.

curieuzeneuzemosterdpot zei

dit is nieuw voor mij!

ik vind het een prachtige uitvinding!
uil tevreden en boerke tevreden!

alleen de muisjes ..
;-)))

mooi en leerrijk log, brimstone!!
ik ben er erg blij mee!
dankjewel!!

Anoniem zei

Ik wist niet, dat er in Drenthe ook zoiets als het Friese ûleboerd was. Maar ja, daar zijn ze zo te zien ook behoorlijk verdekt opgesteld. Nou ja, als de uilen ze maar weten te vinden!

Anoniem zei

Daar sta je toch niet bij stil, wanneer je zo'n gat onder de nok ziet. Leuk, dat je hier aandacht aan besteedt.

Anoniem zei

Wauwww wat geweldig!!!!!
Als ze dit nu overal verplichten, dan waren er veel meer uilen.
De onderste foto is GEWELDIG!!!!!!
Fijn weekend en tot Maandag.

Anoniem zei

Wat vernuft!!!
dit heb ik niet geweten!
Ik zou daar echt gaan stalken::))
ben nl gek op uilen.
Heel mooi log!
gr.
WJ tje

Anoniem zei

Heb dit ook nooit geweten, leuke onformatie, je leert iedere dag weer bij...met bloggen.
leuk :-)
gezellig weekend en groetjes

Anoniem zei

Oh wat apart! Dat kende ik zo niet!
Oelebret had ik vertaald naar Uilebroed, dacht dat het een plekje was waar ze in alle rust konden broeden ;))

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Goed idee zo'n Oelebret; de mensen wisten heel goed wat ze deden toen ze dat inbouwde in de boerderijen.